נגיף הקורונה: האם ה-Game Changer של ענף ההייטק?
22.03.2020 | ZAG-SW
נגיף הקורונה גרם לטלטלה משמעותית כמעט בכל פן בחיינו. טלטלה זו לא פסחה כמובן על תחום ההייטק, אשר כמו ענפים אחרים מושפע מהפגיעה בניידות, וכן הירידה בגיוסי כספים בשל אי הודאות הקיימת בשווקים. יחד עם זאת, כל משבר טומן בחובו הזדמנויות חדשות משום שלרוב הוא מלווה בשינויים משמעותיים – שבתורם הופכים להזדמנויות עסקיות- ואין הזדמנויות טובות יותר מאשר בעולם ההייטק, והנה מדוע:
נראה כי אין אדם כיום שלא נכפה עליו שינוי בסדר היום שלו בשל התפרצות הנגיף, והדבר משפיע לא פחות על אלו הנמצאים בצד השני של שגרת החיים שלנו – שחקני תחום התוכן המקוון, מבוסס היום רובו ככולו על התנהגות צרכנית ו-Big Data. למעשה, נגיף הקורונה גרם לכך כי חלקים נרחבים באוכלוסיית העולם המערבי והמזרח הרחוק – שנחשבת צרכנית משמעותית של תוכן מקוון וכן ככזו הצורכת זמן מסך רב, למעשה מגדילים את היקף וכמות הצריכה ומביאים לתמורה נרחבת בשוק המקוון. זאת משום שיותר ויותר אנשים נאלצים להישאר בביתם. עדות לכך ניתן לראות בינתיים בשלושה אופנים עיקריים:
ראשית, מדינות כמו אנגליה, צרפת וגרמניה כבר הגישו בקשות לספקיות תוכן (כגון Netflix, Amazon) לשנמך את איכות השידורים שלהן על מנת למנוע תקלות ו"פקקים" בפס האינטרנט, אשר הפך להיות עורק חיוני אף יותר בשל המצב.
שנית, הוא השימוש העולה בפלטפורמות teleconference כגון Zoom, שהשימוש בהן נהיה שגור ונהוג לקיום שיחות ועידה עסקיות מול לקוחות (בעיקר למגזר נותני השירותים – והח"מ הנכלל בו).
שלישית, הוא העברת כובד המשקל העסקי בתקשורת מול הלקוח – לעולם המקוון. כלומר, אנו רואים כי שירותים שהיו בעבר ניתנים פנים מול פנים, ניתנים כעת באמצעות תקשרות מקוונת. כך למשל, קופות החולים מעודדות יותר ויותר קיום שיחות וניהול תורים עם רופאים באמצעות אפליקציות, יותר ויותר עסקים קמאונאיים בכלל, ועסקי מזון בפרט, מאפשרים הזמנות אונליין.
אם כן, היכן טמונות ההזדמנויות בעולם החדש הזה?
כאמור, כל שינוי התנהגותי מביא עמו נישות חדשות וצרכים חדשים, ואיתם קשיים חדשים שיש לפתור. במקרה הראשון והשני למשל, סביר להניח כי הביקוש לפתרונות דחיסת אודיו / וידאו (codecs) יעלה, על מנת לצמצם את העומס על פס אינטרנט תוך פגיעה מצומצת יותר באיכות השידור. המקרה השלישי ייחודי יותר – והוא עשוי להצביע על הצורך של אותם עסקים להשקיע משאבים רבים יותר בחווית המשתמש המקוונת שלהם. כלומר, עסקים אלו, סביר ויפתחו צוותי UXUI חדשים / יתגברו קיימים, יגדילו את נפח השימוש בטכנולוגית סליקת אשראי – ותוך כך את תעשיית ההצפנה, ובכך יתרמו באופן ישיר ועקיף ללא מעט חברות הייטק.
בנוסף, יתכן שהשינוי המשמעותי שאנו חווים דווקא יאיץ את המעבר שאנו רואים במדינות רבות באירופה בשנים האחרונות, לפיו הנטיה היא לשכור פחות שטחי נדל"ן משרדי ולאפשר (ולעיתים אף לכפות) על יותר ויותר אנשים לעבוד מהבית. כלומר, עצם העובדה שהיקף עצום של האוכלוסיה נאלץ לסגל לעצמו הרגלי עבודה מהבית, עשויה לגרום ליותר אנשים להיות פתוחים לגישה זו, ולמעשה לדחוף קדימה את המעבר מן הנדל"ן המוחשי – ל"נדל"ן הוירטואלי".
שינוי שכזה עשוי בהחלט להיות Game Changer מבחינת ענף ההייטק משום שההשפעה המשנית שלו תהיה עצומה. כך למשל, חברות Big Data או פרויקטים שמתמקדים בשיווק ממוקד על בסיס העדפות אישיות, יצטרכו "לחשב מסלול מחדש" לאור השינוי המשמעותי וארוך הזמן בהתנהגות ושגרת החיים שלנו, ולהתאים את עצמן להעדפות והצרכים החדשים שינבעו מכך.
על כן, ככל שהמשבר הנוכחי יימשך זמן רב יותר, סביר כי השפעתו עלינו ועל ההרגלים הצרכניים שלנו יהיה עמוק יותר – באופן שבו יגרום לכל תעשיית ההייטק לשנות את תפיסתה לגבי הצרכים שלנו – וזה Game changer אמיתי.