הקלות נוספות לחברות ציבוריות בנושאים של ממשל תאגידי ותגמול נושאי משרה

07.04.2016 | עו"ד ליטל סלוצקי

לאחרונה אושרו בוועדת חוקה, חוק ומשפט מספר הקלות לחברות ציבוריות, במסגרת הליך להקלה ברגולציה לחברות ציבוריות, שעיקרן להלן:

הקלות לחברות שמניותיהן רשומות למסחר בבורסה מחוץ לישראל (להלן: "חברה הנסחרת בחו"ל")*

חברות הנסחרות בחו"ל, אשר אין להן בעל שליטה והן מקיימות את דין מדינות החוץ וכללי הבורסות הזרות החלים עליהן ביחס למינוי דירקטור עצמאי והרכבי ועדת תגמול והביקורת, תהיינה רשאיות שלא לקיים הוראות מסוימות בחוק החברות, התשנ"ט- 1999 (להלן: "חוק החברות"), ביחס לחובה למנות דח"צים וביחס להרכב, זהות וכשירות חברי ועדת הביקורת וועדת התגמול שלהן.

הקלות אלו, מאפשרות גמישות לאותן חברות בעניינים האמורים, זאת בהשוואה לחברות ציבוריות שנסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב. כך למשל, חברה כאמור, תוכל למנות כחבר ועדת תגמול או ועדת ביקורת את יו"ר הדירקטוריון או דירקטור אחר הנותן שירותים לחברה דרך קבע. בנוסף, הרכב כל ועדה לא יהיה חייב לכלול שלושה חברים לפחות ולא תחול החובה כי כל הדח"צים יהיו חברים בועדות האמורות או שרוב חברי הועדה יהיו דירקטורים בלתי תלויים.

הקלה נוספת קובעת כי חברות הנסחרות בחו"ל, העונות על התנאים האמורים לעיל, רשאיות שלא למנות דח"צים לדירקטוריון החברה ולא תחול עליהן החובה כי בכל ועדה מועדת הדירקטוריון יכהן דח"צ. בהתאם לא יחול סעיף 249 לחוק החברות שאוסר מינוי והעסקה של דח"צ בחברה או מתן תגמול לדח"צ לתקופה של שנתיים מתום כהונתו כדח"צ. ההקלות לעניין דח"צים מותנות בכך שבדירקטוריון אותן החברות יכהן לפחות דירקטור אחד מכל מין.

כמו כן, נקבעו כללי מעבר לחברות שיאמצו את ההקלה ביחס לדח"צים שכהונתם החלה קודם לאימוץ ההקלות.

הקלה לעניין הצורך באישור אסיפה כללית בעסקה של חברה ציבורית עם מנכ"ל או דירקטור באשר לתנאי כהונתו והעסקתו*

בהתאם להוראות חוק החברות כיום, עסקה של חברה ציבורית עם המנכ"ל או דירקטור בה, באשר לתנאי כהונתו והעסקתו, טעונה אישור האסיפה הכללית של בעלי המניות, לאחר קבלת אישור ועדת התגמול ודירקטוריון החברה.

על מנת להקל על חברות ציבוריות, בין היתר, בעלויות הכספיות הכרוכות בכינוס אסיפות ייעודיות, נקבע כי במקרים בהם מתמנה מנכ"ל או דירקטור בתקופה שבין אסיפות שנתיות, תוכלנה אותן חברות לאשר את תנאי הכהונה והעסקה של המנכ"ל או הדירקטור, במועד ההתקשרות, רק באמצעות ועדת התגמול והדירקטוריון, זאת עד למועד אסיפה הכללית הקרובה שתכנס החברה, במסגרתה תובא ההתקשרות האמורה לאישור, ובלבד שהתקיימו התנאים המצטברים הבאים:

  • תנאי הכהונה והעסקה אושרו בידי ועדת התגמול והדירקטוריון, בהתאם לסעיפים 272(ג1)(1) ו- 273(א) לחוק החברות;
  • תנאי הכהונה והעסקה תואמים את מדיניות התגמול של החברה;
  • תנאי הכהונה והעסקה אינם מיטיבים לעומת תנאי הכהונה וההעסקה של מי שכיהן קודם לכן בתפקיד או שאין שינוי של ממש בתנאים בין שתי ההתקשרויות וביתר הנסיבות הרלוונטיות לעניין.

יצוין כי בעניין חידוש או הארכה של התקשרות עם מנכ"ל לגבי תנאי כהונתו והעסקתו, פורסמו ברשומות ונכנסו לתוקף ביום 3 באפריל 2016, הקלות המאפשרות לחברה ציבורית או חברת פרטית שהיא חברת אג"ח, לחדש או להאריך את תנאי הכהונה והעסקה של המנכ"ל, ללא צורך באישור האסיפה הכללית, בתנאים המצטברים הבאים:

  • התנאים אינם מטיבים לעומת אלה שבהתקשרות הקודמת, או שאין שינוי של ממש בתנאים וביתר הנסיבות הרלוונטיות;
  • תנאי הכהונה והעסקה תואמים את מדיניות התגמול של החברה;
  • ההתקשרות הקודמת אושרה לפי סעיף 272(ג1) לחוק החברות.

פטור מאישור ועדת התגמול לשינוי לא מהותי בתגמול נושאי המשרה הכפופים למנכ"ל

נקבע כי שינוי לא מהותי בתנאי כהונתו והעסקתו של נושא משרה הכפוף למנכ"ל, לא יהיה טעון אישור ועדת תגמול על אף האמור בסעיף 272(ג) ו- (ד) לחוק החברות, אם השינוי אושר על ידי המנכ"ל ובהתקיימות התנאים המצטברים הבאים:

  • מדיניות התגמול של החברה קבעה כי הדבר אפשרי, קרי כי שינוי לא מהותי בתנאי הכהונה של נושא משרה בגבולות הקבועים במדיניות התגמול יאושר על ידי המנכ"ל;
  • תנאי הכהונה והעסקה תואמים את מדיניות התגמול של החברה.

על מנת שחברה תוכל לעשות שימוש בהקלה זו יש לבצע עדכון למדיניות התגמול כך שתקבע כי המנכ"ל רשאי לאשר שינוי מהותי בגבולות מדיניות התגמול.

הורדת הרף הנדרש של שיעור בעלי המניות שאין להם עניין אישי בעסקה חריגה לפי סעיף 270(4) לחוק החברות לצורך זכאות לפטור מאסיפה כללית

תקנה 1 לתקנות החברות (הקלות בעסקאות עם בעלי עניין), התש"ס- 2000 (להלן: "תקנות ההקלות"), מאפשרת לחברה ציבורית להתקשר בעסקה חריגה לפי סעיף 270(4) לחוק החברות (עם בעל שליטה או שיש לבעל השליטה עניין אישי בה), מבלי להידרש לאישור האסיפה הכללית, בהתקיים מספר תנאים. אחד התנאים הינו כי שיעור בעלי המניות שאין להם עניין אישי באישור העסקה החריגה יהיה לכל היותר 1%. מספר זה עודכן ל- 2% במסגרת תקנות ההקלות.

ביטול האפשרות להתנגד להקלות המנויות בתקנות ההקלות

תקנה 1ג לתקנות ההקלות, שהקנתה לבעלי מניות מקרב הציבור המחזיקים לפחות 1% מההון המונפק או מזכויות ההצבעה בחברה, זכות להתנגד למתן ההקלות המנויות בתקנות ההקלות – בוטלה.

הקלות לחברות ציבוריות שנרשמו לראשונה למסחר בבורסה בת"א (להלן: "חברות חדשות")

  • חברה שהנפיקה לראשונה את ניירות הערך שלה לציבור תוכל לאשר התקשרות עם בעל השליטה בה או קרובו המכהן כנושא משרה, לעניין קבלת שירותים בידי החברה או לעניין תנאי כהונתו והעסקתו שהחלו טרם ההנפקה, באסיפה הכללית לפי סעיף 275 לחוק החברות רק בחלוף חמש שנים מההנפקה של המניות לראשונה לציבור, ובלבד שההתקשרות האמורה תוארה בתשקיף או במסמך ההצעה לציבור.

במקרה בו ההתקשרות עם בעל שליטה או קרובו המכהן כנושא משרה בחברה אושרה כדין לאחר הפיכת החברה לציבורית, היא תהיה טעונה אישור האסיפה הכללית בתום חמש שנים ממועד הפיכת החברה לציבורית או בתוך שלוש שנים ממועד אישור ההתקשרות, לפי המאוחר.

  • חברה ציבורית או חברה פרטית שהיא חברת אג"ח תוכל לאשר התקשרות עם מי שהתמנה לכהן כמנכ"ל החברה בתוך 5 שנים מהמועד שבו הציעה לראשונה את ניירות הערך שלה, ללא אישור האסיפה הכללית, בתנאים המצטברים הבאים:
  • תנאי הכהונה והעסקה של המנכ"ל החדש אינם מטיבים מתנאי הכהונה והעסקה של המנכ"ל שכיהן במועד הצעת ני"ע של החברה לראשונה, כפי שתוארן בתשקיף או במסמך ההצעה לציבור, או שאין שינוי של ממש בתנאים שבין ש/תי ההתקשרויות ובשאר הנסיבות הרלוונטיות;
  • תנאי הכהונה והעסקה של המנכ"ל החדש תואמים את מדיניות התגמול של החברה;

שינוי התוספת הראשונה א’ לחוק החברות

התוספת הראשונה א’ (חלק ב’) לחוק החברות מפרטת עניינים שיש לכללם במדיניות התגמול של החברה. פרט 1(א) לתוספת זו קובע לעניין רכיבים משתנים בתנאי הכהונה והעסקה, בין היתר, כי יש לבססם על קריטריונים מדידים, כאשר ניתן לבסס חלק לא מהותי מהרכיבים המשתנים על קריטריונים שאינם ניתנים למדידה. סעיף זה תוקן בהתאם לפרקטיקה הקיימת בשוק כיום, ונקבע כי תשלום משתנה בסכום של עד 3 משכורות חודשיות בשנה מקיים את דרישה האמורה ויחשב כלא מהותי.

לאור אופי תפקידם של נושאי משרה הכפופים למנכ"ל, בחלק מהמקרים קיים קושי לקבוע קריטריונים מדידים לרכיבים המשתנים. לפיכך, נקבע כי הפרט האמור (פרט 1(א)) לא יחול עליהם, ויחול רק לגבי המנכ"ל והדירקטורים.

* טרם פורסם ברשומות.

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו"ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו. אין במסמך זה כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הכותב או המשרד.



חברות הנסחרות בבורסות המנויות בתקנה 5א(ג) לתקנות החברות (הקלות לחברות שניירות הערך שלהן רשומים למסחר בבורסה מחוץ לישראל), תש"ס-2000.

חדשות אחרונות