שלילת אפשרות לשנות מסלול אופציות
02.07.2018 | ZAG-S&W
שינוי מסלול 102 הוני? לא לספקים!
נבקש להפנותכם לרולינג שלא בהסכם שניתן לאחרונה על ידי רשות המסים בתחום האופציות לעובדים. המשמעות שהרולינג התקבל "שלא בהסכם", משמעו, שהחברה פנתה בבקשה לקבל רולינג עם תנאים מסוימים, אשר ככלל מקפלים בתוכם בקשה להטבת או הקלת מס, או אישור של הרשות, שאין פגיעה בהקלת מס קיימת, ואילו רשות המסים מצדה סירבה לבקשה, וקיבלה החלטה המנוגדת לבקשת החברה.
הבקשה התייחסה לאפשרות, הקיימת במקרים שונים, לבטל אופציות שהוענקו שלא באמצעות סעיף 102 (אופציות 3(ט)), ולהעניק תחתן אופציות 102 במסלול ההוני. רשות המסים ככלל מסכימה לבקשות מעין אלה, ובמקרה מסוים, בעניינו של בעל שליטה (אשר אינו זכאי להשתתף בהטבה המוענקת על ידי סעיף 102) אשר דולל לאורך התקופה, וכעת אינו מהווה יותר בעל שליטה, הוציאה הרשות רולינג "מסלול ירוק", אשר בכפוף לעמידה בעובדות ובתנאים הקבועים בו, מוענק האישור לשנות את מסלול האופציות מסעיף 3ט לסעיף 102 באופן יחסית מהיר. התנאי העיקרי שבעטיו מסכימה הרשות לשנות את סיווג האופציות, הוא שיבוצע חישוב ליניארי, במסגרתו אותו מרכיב זמן שבו בעל האופציות החזיק את האופציות כבעל שליטה, ישולם עליהם מס שולי, ואילו לגבי התקופה שבה הוא החזיק באופציות החדשות שהוענקו לו על בסיס סעיף 102 הוני, יהיה זכאי העובד לשלם מס בשיעור של 25% בלבד.
אך כאמור, במקרה המדובר, נעשתה פנייה דומה לרשות, אך הרשות סירבה לשנות את סיווג האופציות. באותו מקרה התקשרה החברה בשנת 2016 עם ספק שירותים. הצדדים הסכימו, שהתמורה עבור השירות תשולם לספק בהקצאת אופציות של החברה. מאחר שספק השירותים לא היה עובד של החברה במועד הענקת האופציות, לא היה זכאי הספק ליהנות מהוראות סעיף 102, אשר מוענקות אך ורק לעובדים ונושאי משרה של החברה. בשנת 2017, כשנה בלבד לאחר ההתקשרות, החליטו החברה והספק לשנות את אופי ההתקשרות ביניהם, והספק החל לעבוד כשכיר של החברה. על מנת לבוא לקראת העובד, ובדומה לשינויי מסלול שנעשים בעניינו של בעל שליטה, פנתה החברה לרשות בבקשה לבטל את האופציות שהוענקו לעובד בעת שהיה ספק, ולהעניק תחתן אופציות 102, שעליהן יוכל לשלם מס בשיעור של 25% בעת מכירתן, ולא מס שולי בעת מימוש האופציות.
רשות המיסים כאמור סירבה לבקשה. לשיטתה, מאחר שהאופציות שהוענקו לעובד ניתנו לו בזמן שלא עבד בחברה, הן אינן יכולות לשנות סיווג לאופציות 102 הוני. לשיטת הרשות, הרציונל בהטבת המס הגלומה בסעיף 102 לפקודה הינו מתן תמריץ בדמות הקלת מס לעובדי החברה ולנושאי משרה בה, ולהם בלבד. זאת הסיבה, שהרשות הסכימה לשנות את סיווגו של בעל שליטה בחברה, שהיה עובד בעת הענקת האופציות, אך לא היה זכאי ליהנות משיעורי המס של סעיף 102 בשל אחוז האחזקות שלו בחברה בעת ההענקה, ולאור דילולו, הוא לא איבד את הסטטוס שלו כעובד בחברה ולכן מאפשרת הרשות במקרה כזה לשנות את מסלול המס במקרה כזה. שונה המצב במקרה בו האופציות הוענקו מלכתחילה לספק של החברה, שלא היה עובד בעת הענקת האופציות.
עמדת הרשות מעלה ללא ספק מרכיב נוסף שנדרש לבחינה בבואו של ספק שירותים להתקשר עם חברה ולהכריע, כבר מראש, ובטרם יוענקו לספק אופציות, האם נכון לספק להעניק את השירות כספק עצמאי, או שמא כעובד או נושא משרה בחברה, שכן כעת, על פי עמדת הרשות, הוא לא יוכל לשנות את סיווג אותן אופציות לאופציות 102 במידה שישנה את דעתו. יש עם זאת לשים לב, ששאלת האופן שבו ניתנים השירותים על ידי הספק משפיעים על נושאי מיסוי נוספים, ובמיוחד לעניין סוגיית "חברות ארנק" ואנו ממליצים להתייעץ עם מומחה מיסוי לפני שמקבלים החלטה בעניין.